Roller

Hver enkelt spiller lager sin egen rolle i samarbeid med arrangørene. Når man er påmeldt og har betalt deltageravgiften, får man tilgang til et dokument der man utvikler bakgrunnen og ferdighetene til rollen.


Klaner

I Stavanger by Night spiller du en av følgende klaner. I påmeldingen din kan du notere hvilke klaner du er interessert i. Du kan lese mer om hver enkelt klan ved å klikke på klansnavnet nedenfor.

Andre klaner og grupper kan dukke opp på senere spillinger, eller bli tilgjengelige som roller.

Brujah

Klanen for dem som kjemper mot systemet. Dette er punkerne og aktivistene. Det er også de som ønsker mer fredelig endring i samfunnet, som filosofer og bloggere som velger ord fremfor vold.

Caitiff

En caitiff er en klanløs vampyr. Det er de som er favnet og forvist i samme øyeblikk, eller de som velger å ta avstand fra klanene som forakter dem. De gjør opp for det de mister i respekt og stamtavle ved å ha fleksibelt blod og ingen klansvakhet.

Gangrel

Det er ikke så mange Gangrel igjen i Norge. De er enstøingene som vandrer sin egen vei. De har god kontakt med natur og dyr, og liker sjelden kontakt med andre. Formidable krigere, om ikke veldig sosialt intelligente.

Malkavian

Måneklanen blir de ofte kalt. Galskapen til Malkav går i arv gjennom blodet til hans etterkommere. Noen fungerer meget godt i samfunnet og har mestret sine laster. Andre har mer problemer med å passe inn.

Ministry

De ble tidligere kalt Setitter, og mener de kan spore blodlinjen sin tilbake til den egyptiske guden hvis navn de bar. Nå kaller de seg Ministry og har et spraglete rykte. Vel så mye en kult som en vampyrklan, følger de en spirituell vei mot frigjøring for alle Kains barn.

Nosferatu

Vampyrer har sjelden problem med å infiltrere mennesker i det åpne. Men klan Nosferatu må ty til andre metoder. De er overalt og vet det meste om hva som rører seg i både det mundane og blant vampyrene, men det groteske utseendet tvinger dem til å holde seg skjult.

Toreador

De vakre, sjarmerende og farlige vampyrene. Toreadorene er opptatt av estetikk og kunst, nyter hedonismen til det fulle og søker evig etter alt vakkert, enten det er av den klassiske eller morbide sorten. De skyr lite i sitt arbeide for å oppnå perfeksjon, og maktspill er et viktig verktøy på veien.

Tremere

Opprinnelig var ikke opphavet til klan Tremere en vampyr, men ble det ved hjelp av blodmagi, som siden har vært en klansdisiplin. Tremere har inntil nylig hatt streng sosial kontroll på sine medlemmer, men Pyramiden har falt og grener av familien går nå sine egne veier.

Tynnblod

Jo nærmere vampyrenes stamfar Kain en vampyr er, jo mer potent er Blodet. Det motsatte er tilfelle når man er langt ute i generasjonen. En tynnblod kan ha mange karakteristikker og ingen kobling til klanen de stammer fra. De er vampyrer, men bare såvidt. Det gir dem både problemer og friheter.

Ventrue

En klan av ledere og renkespillere. Ventrue er hjørnesteinen i den mektige Camarillaen. De ser på seg selv som håndhevere av tradisjon og de eneste rettmessige lederne av vampyrsamfunnet.


Disipliner

Nedenfor finner du en liste over vampyrdisipliner, blodmagiritualer, samt tynnblodsalkymi. Navnene på disiplinene er skrevet på engelsk fordi oversettelser kan virke forvirrende for dem som kjenner til VTM fra før. Trykk på overskriftene for spillteknisk informasjon.

Det vil være forskjeller fra reglene i VTM for å gjøre alt mer laivvennlig.

Animalism

Alle vampyrer er til dels drevet av Beistet sitt. Det er de dyriske instinktene som tvinger vampyrene til å slukke tørsten med blod, eller gjør dem mer aggressive i møte med trusler. Animalister har mer kontroll over sitt Beist og andres. Det går rykter om at noen Animalister kan kontrollere dyr som følge av dette, men slike vampyrer har man ikke sett i Stavanger på lang tid.

Auspex

Vampyrer med Auspex sanser mer enn andre vampyrer. Det er ikke nødvendigvis med øynene eller ørene, men ofte gjennom følelser. Det ryktes at de gamle kunne spå fremtiden, eller vite hva som hadde skjedd i fortiden bare ved å ta på et objekt, men dette er det få som besitter kunnskap om.

Celerity

De vampyrene som kan benytte seg av Celerity beveger seg med umenneskelig hurtighet. Dette gir dem en fordel i kamp så vel som en grasiøs holdning. For disse vampyrene er det som om alt annet beveger seg sakte.

Dominate

Noe av det mest forhatte enkelte vampyrer kan gjøre med andre er å ta fra dem den frie viljen. Vampyrer med Dominate kan helt uten videre styre andre til å gjøre som de vil. Det ryktes at de mektigste vampyrene i Camarillaen kunne sende grupper av mennesker og vampyrer i døden for seg, men slikt har aldri Stavanger sett maken til.

Fortitude

Alle vampyrer tåler mer enn mennesker og kan helbrede sårene sine raskt. Men vampyrer med Fortitude tar mindre skade i utgangspunktet. Sollys og ild er vanligvis ensbetydende med død for vampyrer, men Fortitude gir noe beskyttelse mot dette. Det sies at noen av de eldre vampyrene var så godt som usårbare på grunn av denne disiplinen.

Obfuscate

Det er i vampyrenes natur å leve skjult blant mennesker. Men noen vampyrer har evnen til å skjule seg selv når man ser rett på dem. Obfuscate gir vampyren et slør som fjerner dem fra andres oppmerksomhet. De blir ikke usynlige, men de som kaster et blikk mot dem registrerer ikke mentalt at de er der. Dersom noen skulle gå dit vampyren med Obfuscate står, går de heller rundt uten helt å få med seg at de har gjort nettopp det.

Potence

Vampyrer er i utgangspunktet sterkere enn mennesker. Men noen vampyrer har evnen til å øke styrken sin betraktelig gjennom blodet. Å holde noen mot deres vilje, eller få blodet til å fosse raskt ut av årene på et offer når man spiser, er noen av fordelene med Potence. De eldste som benyttet seg av Potence kunne slå seg tvers gjennom armert betong, sies det.

Presence

Noen vampyrer har en overnaturlig evne til å sjarmere eller sette frykt i andre. Presence påvirker både mennesker og vampyrer, og det skumle er at man ikke helt vet om man er offer for disiplinen eller om vampyren som benytter den bare er veldig karismatisk.

Protean

Det er en stor endring å gå fra menneske til vampyr. Mange har mistet minnet om hvordan det en gang var å være levende. Noen tar det et steg videre. De som benytter seg av disiplinen Protean kalles ofte mutanter som et skjellsord. De har knekt koden som gjør dem i stand til å endre kroppen i korte perioder.

Blodmagi

Blodmagien stammer ikke fra Kain og Lillith slik andre disipliner gjør. Tremere, den øverste blant sin klan ble vampyr gjennom utstrakt eksperimentering med blod, og alle som følger hans slektsgren har potensialet til å manipulere blod på samme måte. I motsetning til andre disipliner, tar det tid å gjennomføre «eksperimentene» som blodmagien fører med seg.

Tynnblodalkymi

Tynnblodvampyrer har vært nødt å finne måter å holde seg relevante i en brutal verden der få andre ønsker at de eksisterer. Alkymien har gjort dem ettertraktet i noen miljøer blant Anarkbevegelsen, og på den måten har de en viss beskyttelse så lenge hemmelighetene ikke kommer på avveie. Alkymien skiller seg fra tradisjonell kjemi ved å benytte seg av enkelte ekstraordinære ingredienser.