Regler

Her finner du en innføring i reglene vi har for Stavanger by Night. Sikkerhetsreglene gjennomgås før hver spilling. Alle spillere plikter å sette seg inn i reglene.


Sikkerhetsregler

Kutt

Dersom noen trenger å stoppe spillet for noen som helst grunn, kan man si/rope «KUTT!» Da skal alle spillere stoppe det de holder på med og prøve å bistå med å løse problemet som har oppstått.

Hvis noen sier KUTT! og trekker seg unna og viser at de ikke ønsker kontakt, finner man heller en arrangør og forklarer at noen trenger hjelp.

Når situasjonen er løst kan spillet fortsette der det slapp. Sett selvsagt ikke spillere som har ropt KUTT! i samme situasjon som problemet oppstod.

Brems

Når spillet eller en scene begynner å nærme grensen for hva noen er komfortabel med, kan denne personen si «Brems» til de involverte. Det er en måte å indikere at spillet kan gå hit, men ikke lengre.

Spillere som hører andre si Brems skal la være å eskalere spillet eller situasjonen de er i. Prøv å se om det også er nødvendig å de-esklalere litt siden det kan være vanskelig å si Brems i tide.

Spillet stopper ikke når noen har sagt Brems.

Personlig sikkerhet

Her vil vi sette fokus på både personlig sikkerhet og sikkerheten på stedet.

Når man samhandler med andre spillere kan det være lett å glemme at vi ikke faktisk er vampyrer i kampens hete. Man skal ikke forvolde seg på en slik måte at man kan skade andre. Ton heller ned spillet ett hakk og avtal på forhånd med spillere du ønsker å lage litt mer heftige scener med. Ikke alle er like komfortable med konflikt, og ikke alle er like komfortable med kroppskontakt. Ta hensyn.

Sikkerhet på Dale

Det kommer til å være førstehjelpskrin og arrangør med kurs i førstehjelp til stede på laiven.

Det er tilstrekkelig med brannslukningsmuligheter på Dale, men vi har også ekstra apparat som kan settes ut dersom noe skulle skje. Vi ønsker ikke åpen ild inne i bygget utover lys og primus.

Dale er også et yndet turområde. Vi ønsker derfor ikke at spillerne går ut av bygget og vandrer blant andre folk i kostyme. Det lager bare pes.


Konfliktpoeng

I Stavanger by Night bruker vi konfliktpoeng, som brukes både i fysisk håndgemeng og når man ønsker å benytte vampyrdisiplinene sine.

Alle rollene får en baseverdi for konfliktpoeng. Denne verdien kan endres midlertidig ved hjelp av enkelte disipliner.

Man kan få tilbake brukte konfliktpoeng ved å drikke blod, hvis ikke omstendighetene forhindrer det. Mengden blod, eller hvordan det fortæres, er opp til spillerne selv å bestemme. Men man får ikke tilbake konfliktpoeng av bare en liten smaksprøve.

Dersom tapet av konfliktpoeng skyldes aggrevert skade, kan man ikke få tilbake poengene resten av kvelden. Aggrevert skade kommer av ting som er særdeles farlig for vampyrer. Sollys, ild, bitt fra andre vampyrer og klørne til vampyrer som benytter seg av Proteandisiplinen. Når det gjelder sollys, ild og bitt, kan spillerne selv velge hvor mye skade man tar. Det må sees i forhold til situasjonen og hvor utsatt man blir.

Hvis man har 0 (eller negativ) verdi på konfliktpoengene er man veldig sliten og orker ikke å slåss eller bruke mer disipliner den kvelden. Alle kamper inngått på dette nivået tapes automatisk. Man er ellers våken og tilstede, og mangler ikke kognitive evner.

Fysisk kamp

Dersom man havner i en fysisk konflikt med en annen rolle, formidler de involverte spillerne hvor mange konfliktpoeng de har akkurat nå, inkludert eventuelle bonuser. Deretter skal de simulere kampen slik de mener rollene ville kjempet. Den som har flest konfliktpoeng vinner til slutt dersom spillerne ikke avtaler noe annet. Ved uavgjort ender begge parter opp med skader uten en klar vinner.

Når en kamp er over, trekker begge parter fra ett konfliktpoeng hvis ikke annet blir spesifisert. Dette representerer tretthet hos vampyrene. Dersom man ikke har flere konfliktpoeng igjen, taper man alle kamper automatisk resten av kvelden.

Vampyrdisipliner

Når man bruker en disiplin, bruker man også et konfliktpoeng. Dette har vi gjort for å gjøre disiplinene spesielle og mektige, og ikke noe man bruker hele tiden for å få viljen sin.

I Stavanger by Night har vi valgt å si at disipliner virker uansett hvem som bruker dem og hvem som er offeret. Balansen ligger i kostnaden av konfliktpoeng.

Det er ansett som frekt å bruke disipliner på andre i sosiale sammenkomster. Noen vil til og med likestille det med direkte provokasjon. Man bør derfor tenke seg om et par ganger før man spiller kortene sine.

Et eksempel…

Pelle begynner å bli skikkelig sulten, og da er han irritabel. Lukas slenger med leppa og sier noe stygt til Pelle i forbifarten. Pelle viser tydelig til Lukas med kroppsspråket sitt at han ikke synes noe om slengbemerkningen. Alt tyder på at dette vil eskalere til en konflikt.

Pelle har ikke så mye blod igjen siden han er sulten, men han velger å bruke en vampyrdisiplin i kampen likevel. Lukas er trygg på at han er sterk nok til å gi Pelle en kamp siden han har benyttet seg av tynnblodalkymi tidligere på kvelden.

Spillerne formidler fort konfliktpoengene de har før konflikten starter. Pelle hadde i utgangspunktet 2 konfliktpoeng igjen. Så brukte han potence for å få 1 ekstra poeng i konflikten. Han hvisker «3 konfliktpoeng» til Lukas. Lukas, derimot, hadde i utgangspunktet 3 konfliktpoeng før konflikten, men samtidig 1 ekstra poeng fordi han har konsumert en drikk laget av en tynnblodsalkemiker. Han hvisker «4 konfliktpoeng» til Pelle.

Nå sloss Pelle og Lukas litt med rollespill basert på poengene. Begge spillerne vet at det er Lukas som skal vinne kampen, men de kan gjerne trekke ut selve scenen for å lage litt show. I tillegg brukte Pelle potence, en vampyrdisiplin som gjør vampyrer voldsomt sterke. Dette spiller både Pelle og Lukas på når de gjennomfører kampen.

Til slutt taper Pelle. Han blir liggende på gulvet mens Lukas kan gå seirende fra situasjonen. Pelle kommer seg etter hvert til hektene og kan fortsette øvrig spill. Nå trekker spillerne fra de konfliktpoengene som ble brukt i kampen.

Først mister Pelle det midlertidige konfliktpoenget som potence gav han i kampen, og fordi han brukte en disiplin, mister han 1 poeng for det også. Til slutt trekker han fra 1 poeng for å være med i en kamp. Pelle ender opp med 0 konfliktpoeng og taper automatisk alle konflikter han er med på resten av kvelden.

Lukas mister det midlertidige poenget som tynnblodalkymien gav han. Han har ikke selv brukt en vampyrdisiplin, så der mister han ingen poeng. Men han var også med i kamp og mister 1 poeng for det. Lukas ender opp med 2 konfliktpoeng.